برای محو کردن پیام کلیک کنید.
برای محو کردن پیام کلیک کنید.
تصویر خبر 1156

بررسی راه های محرمیت از دیدگاه فقه امامیه در سایت خبرگزاری ایرنا (جمهوری اسلامی)

کتاب بررسی راه های محرمیت از دیدگاه فقه امامیه منتشر شد.

كتاب بررسی راه‌های محرمیت از دیدگاه فقه امامیه منتشر شد

قم-ایرنا- كتاب «بررسی راه‌های محرمیت از دیدگاه فقه امامیه» توسط معاونت پژوهش مركز فقهی ائمه اطهار (ع) قم منتشر شد.

به گزارش ایرنا، این كتاب به قلم حجت الاسلام والمسلمین حسن عالمی طامه در شمارگان هزار نسخه برای نخستین بار در سال جاری انتشار و به بازار نشر عرضه شده است.
در بخشی از معرفی كتاب آمده است: محرمیت و راه‌های آن از دیرباز در فقه مذاهب اسلامی مطرح و به مقتضای هر عصری به آن پرداخته شده است؛ در عصر حاضر مواردی چون؛ فرزندخواندگی، وجود كودكان بی سرپرست و بدسرپرست، فرزندان طلاق و سرپرستی آنان مساله را در افقی تازه قرار داده است.
این مساله با وجود سابقه كهنی كه در فقه دارد در ردیف مسائل مستحدثه قرار گرفته ، از اینرو بررسی دوباره راه‌های محرمیت و راهكارهای علمی آن بصورت جامع، یك ضرورت است كه این كتاب با دقت در ادله موضوع، راه‌های علمی تر را ارائه داده است.
در پیشگفتار این كتاب آمده است: خانواده، اساس و بنیان زندگی بشری می باشد و باید بر پایه های محكم و استوار بنا نهاده شود تا به دنبال آن جامعه نیز استحكام یابد.
اگر پایه هایی كه خانواده بر آن بنا می شود سست باشد و زمینه های استواری این نهاد مقدس فراهم نشود، اوضاع جامعه متزلزل خواهد شد.
نخستین جایی كه برنامه ریزی و هندسه ماهوی اشخاص در آن پی ریزی می شود و پلان ساختاری و شخصیتی آنان شكل می گیرد، خانواده است.
همچنین در مقدمه معاونت پژوهشی مركز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز آمده است: خانواده چون بوستانی است كه نشاط و خرمی آن با حضور كودكان، گل های پرطراوت زندگی تامین می شود. كودكان هم نیازمند این بستر شایسته و كانون صمیمی اند، چه جدایی از آن به مثابه از دست دادن حمایت ها و حراست ها بوده و به محرومیت و آسیب های جدی آنان منجر می شود.
تجارب نشان داده است كودكی كه در محیط مساعد خانواده رشد و بالندگی نمی یابد، در سلامت، بهداشت و تربیت خود با نارسایی و مشكلات گوناگونی مواجه می شود.
در بخش دیگر این مقدمه آمده است: خانواده های فراوانی نیز به علت ناباروری مشتاق پذیرش چنین كودكانی هستند، در شریعت اسلام بر پایه مسئولیت اجتماعی و حمایت از ایتام و بی سرپرستان، واگذاری آنان را به خانواده های شایسته توصیه كرده است تا آنجا كه خانه ای كه در آن یتیمی نگهداری می شود بهترین خانه ها معرفی شده است.
پذیرش كودكان بی سرپرست در خانواده ها، همواره با مسائلی روبروست كه شاید مهم ترین آنها مساله ایجاد محرمیت میان آنان و والدین فرزندپذیر باشد.
مساله ای پرچالش كه در فقه اسلامی از دیرینه ای كهن برخوردار است. ناگفته نماند كه راه‌های محرمیت محدود به فرزندپذیری نیست، بلكه در عرصه های دیگری مانند توسعه روابط خانوادگی نیز همواره مورد توجه بوده است.
این كتاب در سه بخش؛ مفاهیم و كلیات، اسباب تحریم و راه‌های ایجاد محرمیت، موضوع ها و مسائلی همانند؛ معنای محرم، محرمات، مصاهرت (پیوند زناشویی)، ضروری بودن رابطه زن و مرد، حدود و چگونگی رابطه زن و مرد، مشروعیت ازدواج، راه‌های محرمیت و تاسیس اصل اولی در نكاح، تحریم عقوبتی، تحریم حرمتی (غیرعقوبتی)، رضاع، سبب (مصاهره)، اهمیت راه‌های محرمیت و لزوم رعایت مسائل حجاب، محرمیت از راه شیر دادن، محرمیت از راه عقد و نیز بیان استفتائات مراجع عظام تقلید پرداخته شده است.
علاقه مندان برای تهیه این كتاب در قم می توانند با تلفن 37832303 با پیش شماره 025 و در تهران با تلفن 22843965 با پیش شماره 021 تماس بگیرند و یا در قم به مركز فقهی ائمه اطهار (ع) زیر نظر آیت الله جواد فاضل لنكرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مراجعه كنند. ك/3